• +420 728 997 257
  • info@badatelskydenik.cz

Badatelský blog

Jak zastavit epidemii?

Před několika lety jsem natrefil na velmi zajímavou online hru. Hráč v ní měl za úkol snížit počty nakažených malárií v jedné africké vesnici, a to na základě série různých rozhodnutí, která hra nabízela. Pokud bylo rozhodnutí hráče neefektivní, počty nakažených rostly a bylo potřeba přistoupit k jiným řešením. Hra byla v anglickém jazyce, ale natolik mě uchvátila, že jsem si celou hru…

Bádání s ropou pro menší i velké badatele

Ropa – téma, které si spojíme s chemií, frakční destilací a zřejmě i ekologickými katastrofami. Přesto je to skvělé téma i pro mladší žáky. Jak s témat pracovat na prvním a na druhém stupni? Jak podpořit čtenářskou gramotnost, bádání a rozvíjet klíčové kompetence? Od knižního příběhu k záchraně racků Námět vychází z knihy O rackovi a kočce, která ho naučila…

Bádání je přirozené, zvládnou ho i prvňáčci, říká mentorka programu Globe pro Českou republiku.

Proč a jak bádat s dětmi už od první třídy? Jsou k tomu potřeba extra drahé pomůcky? Co znamená, že bádat venku je jako plnotučné mléko? Nejen o tom jsem si povídal s finalistkou Global Teacher Prize, mentorkou Globe pro badatelské vyučování a učitelkou ZŠ Kunratice, Markétou Vokurkovou. Jak se bádá s dětmi na 1. stupni? Já jsem se toho…

Voda – balená, nebo z kohoutku?

Jedna ze zajímavých aktivit, kterou naleznete v badatelském deníku pro chemii, se zabývá kvalitou balené a kohoutkové vody. Aktivitu zpracoval její autor také pro metodický portál RVP.cz ve spolupráci s Phdr. Martinou Černou. Námět rozvíjí čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost žáků ve výuce chemie.  Aktivita navazuje na předchozí vyučovací hodinu, při které jsou žáci podníceni k přemýšlení nad kvalitou vody. Pro…

Objevte koncepci badatelských deníků!

Není to jen učebnice. Není to jen pracovní sešit. Co je to? Badatelský deník! Jak napovídá podtitulek, badatelský deník není typickou učebnicí či pracovním sešitem. Jako autoři deníku rádi říkáme, že je 3 v 1. Kombinuje v sobě totiž vlastnosti učebnice, pracovního sešitu i badatelského portfolia. Podle kterých pedagogických principů je deník vytvořen? Jaká je jeho struktura? Které pilíře tvoří…