• +420 728 997 257
  • info@badatelskydenik.cz
Badatelské tipy
Jak zastavit epidemii?

Jak zastavit epidemii?

Před několika lety jsem natrefil na velmi zajímavou online hru. Hráč v ní měl za úkol snížit počty nakažených malárií v jedné africké vesnici, a to na základě série různých rozhodnutí, která hra nabízela. Pokud bylo rozhodnutí hráče neefektivní, počty nakažených rostly a bylo potřeba přistoupit k jiným řešením. Hra byla v anglickém jazyce, ale natolik mě uchvátila, že jsem si celou hru prošel a vyzkoušel všechny možnosti. Na základě toho jsem pak připravil „papírovou“ českou verzi hry. A nelituji. Jednak již není hra na uvedeném odkazu dostupná, a také proto, že za pár let se téma epidemie stalo aktuálním po celém světě…Nejvíc ale proto, že hru žáci milují a mnoho se při ní naučí.

Princip hry

Žáci jsou rozděleni do menších týmů. Každý tým obdrží kartičku s průvodní informací:

Jste výzkumní pracovníci v Africe. Žijete ve vesnici, která má 1 000 obyvatel a je napadena malárií. Každý rok na tuto nemoc umírá více jak 700 000 lidí. Podle WHO jsou touto infekcí ohroženy 3 miliardy lidí, 90% z nich právě z Afriky. Nejvíce ohroženy jsou děti a těhotné ženy. Váš tým pracuje na kontrole a redukci tohoto onemocnění. Budete se muset dobře rozhodovat, abyste zachránili co nejvíce lidí a pomohli vymýtit tuto nemoc.

 

K novým slovům, se kterými se žáci seznámí patří například přenašeč, insekticid, moskytiéra, diagnóza, prevence, WHO, parazit, rezistence apod.

Zajímavé jsou pak diskuze s žáky o významu vzdělávání a osvěty místních obyvatel či důležitosti výzkumu. Zejména v souvislosti s aktuální světovou situací a pandemií onemocnění covid, bývají tyto diskuze (nejen) pro žáky velmi přínosné.

Tipy z praxe

Každá skupina také dostane stejný počet zelených, červených a žlutých kostiček (jedna kostička představuje 100 lidí, celkem tedy 10 kostiček pro skupinu). Ty představují zdravé pacienty, nakažené a pacienty s příznaky. Týmy postupně dostávají kartičky s úkolem a několika možnostmi řešení. Podle toho, které řešení zvolí, jim vyměňujeme zelené a červené kostičky (počty nakažených rostou nebo klesají). Využít lze také žlutých – příznakových. Jakmile zvolí správné řešení, dostanou kartu s novým úkolem. Těch je celkem deset a cílem je mít na konci hry co nejvíce zdravých lidí.

Základní text pro hru, včetně správného řešení, můžete stáhnout ZDE. Jde čistě jen o text, karty pro žáky můžete graficky upravit podle sebe tak, aby byly pro žáky přívětivější. Vydání graficky zpracované hry se teprve chystá.

Tipy pro organizaci hry

Doporučujeme mít na hru vyčleněné dvě hodiny za sebou. Na začátku každý tým požádáme, aby si psali všechna nová a neznámá slova a vyhledali jejich význam. Na konci hry je pak všechna sepíšeme na tabuli a společně prodiskutujeme, co o daných výrazech týmy zjistily.

Pokud máte ve třídě asistenta pedagoga, rozhodně jej zapojte. Nebo se domluvte s kolegou / kolegyní, který(á) bude mít volno, aby mohl hru realizovat s vámi. Je to pak organizačně náročné. Žáci za vámi běhají se svými řešeními a vy jim vyměňujete počty kostiček. Na to je lepší být ve dvou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *